Onderwijs is bepalend voor de samenleving van de toekomst

Als innovatiemanager bij Philips stelde ik me geregeld de vraag hoe het komt dat medewerkers bepaalde creatieve vaardigheden misten. Steeds kwam ik bij het onderwijs uit. Creatief denken en doen, innoveren en transformeren zijn enorm belangrijk voor scholen die leerlingen voorbereiden op een toekomst die reeds volop bezig is. Waarom niet naar de kern gaan en daar iets aan doen? Zo gezegd, zo gedaan: twee boeken - EduShock en EduNext - verder heb ik een aanbod voor noodzakelijke vaardigheden voor leerlingen, leraren en directeuren om het verschil te (blijven) maken: creativiteit, vaste patronen doorbreken, teamgeest, bewustwording, verkenning van een transformatietraject.

Vanuit de boeken is ook de EduNext beweging ontstaan. De vzw EduNext heeft de ambitie om het onderwijs van binnenuit te transformeren, zodat we over tien jaar een nieuwe samenleving hebben. Als vzw ondersteunt en begeleidt EduNext scholen(gemeenschappen) of andere onderwijsorganisaties bij hun transformatietraject. Meer info op edunext.be

Dit levert het je op

  • Een schoolteam dat vastgeroeste patronen doorbreekt en met creatieve haalbare oplossingen komt.

  • Een dynamisch en wendbaar lerarenteam dat klaar is voor de toekomst.

  • Leraren en directies die de verandering van binnenuit stimuleren.


En zij doen daar al hun voordeel mee

edunext-logos

Zo kan ik je concreet helpen

Interactieve lezing Transformeer je school van binnenuit

Inspiratie en inzichten hoe je je school van binnenuit kunt transformeren. De centrale gedachte is niet langer het systeem, maar de leerling in het centrum van zijn leerproces te zetten. Via stellingen of vragen gaan de deelnemers in gesprek over elementen van het transformatierad: leerinhoud, leervorm, leerproces, leertijd, leeromgeving, leermateriaal, leernetwerk en leerorganisatie. En over wat dat betekent voor de rol van leerling, leraar, directie en ouders. 

Ideaal voor directiecongres of als bewustwordingssessie.

Pedagogische studiedag: workshop ‘Creativiteitsboost’

Interactieve en dynamische creativiteitsboost waarbij leraren leren hoe ze zelf creatiever kunnen denken en doen in hun lespraktijk. Via eenvoudige technieken en concrete voorbeelden leren een creatieve mindset verwerven. En hoe ze zelf meer en betere ideeën kunnen bedenken en die samen met collega’s kunnen realiseren. 

Een Creativiteitsboost duurt tussen één en drie uur. Ook te combineren met de workshop ‘Effectief brainstormen’ of ‘Patronen durven doorbreken’.

Pedagogische studiedag: workshop ‘Effectief brainstormen’

Ideeën bedenken en realiseren drijft vernieuwing. Deze workshop reikt leraren technieken aan om betrokken, gestructureerd en efficiënt samen na te denken over belangrijke gemeenschappelijke uitdagingen. Ze leren zoveel mogelijk ideeën bedenken, groeperen, selecteren en uitwerken. De concrete ideeën worden daarna aan elkaar gepresenteerd. De aangeleerde technieken zijn ook overdraagbaar en toepasbaar in de klaswerking. 

Deze doe-sessie duurt  twee uur en kan gecombineerd worden met een voorafgaande ‘Creativiteitsboost’

Pedagogische studiedag: workshop ‘Patronen durven doorbreken’

Deze workshop laat leraren in teams nadenken over een alternatieven voor vaste patronen en gewoontes op school of in de klas. Ze gaan met elkaar in gesprek en leren zo veel van elkaar. Voor de meest afremmende patronen of gewoontes bedenken ze concrete en haalbare alternatieven en komen zo tot praktisch toepasbare ideeën. 

Deze workshop duurt twee uur en is combineerbaar met een voorafgaande ‘Creativiteitsboost’.

Workshop
‘Blauwdruk nieuwe school’

Tijdens deze workshop denken leraren en/of directies na over hoe ze hun school van binnenuit kunnen transformeren. Ze stellen de vaste patronen en gewoontes die de elementen van het transformatie rad (leerinhoud, leervorm, leerproces, leertijd, leeromgeving, leermateriaal, leernetwerk en leerorganisatie) afremmen in vraag. Ze bedenken zinvolle en haalbare alternatieven. En wat dat betekent voor directie, leerlingen, leraren en ouders. Omdat de verschillende elementen elkaar beïnvloeden, worden ideeën geïntegreerd tot een blauwdruk van de nieuwe school. En hoe die transformatie stap voor stap succesvol te realiseren. Waarna ze die aan elkaar presenteren.

Deze dagworkshop is ideaal voor een directiebijeenkomst of bij de start van een transformatietraject.
 

 

Vragen? Interesse in een voorstel op maat?

Stuur me een e-mail dirk@dirkdeboe.be of bel me +32 474 94 94 48.


edunext_boek.jpg

EduNext

Transformeer je school van binnenuit

De wereld rondom ons verandert met duizelingwekkende snelheid. Willen we dat onze kinderen later gelukkig zijn in leven en werk, dan moeten ze hiervoor de nodige kennis, vaardigheden en attitudes verwerven. Excellent onderwijs is hiervoor misschien wel de beste investering. Maar ons huidige onderwijsmodel biedt geen antwoord meer op de uitdagingen en veranderingen die in hoog tempo op ons afkomen. Bovendien staat vaak de organisatie of het systeem vaak centraal. Dit boek biedt met het transformatierad een denkmodel dat de leerling centraal zet in zijn leerproces. En helpt je op weg naar een nieuwe school waar de leerling stap per stap eigenaar wordt van zijn eigen leren.

Wat je van het boek kan verwachten!?
 


Uit de blog