I.A.G. - Veranderende wereld behoeft nieuwe strategie

iag.jpeg

The International Assistance group is een internationaal netwerk van organisaties die cliënten helpt die tijdens het reizen medische of mechanische problemen hebben. De aangesloten organisaties op zichzelf zijn te klein om te concurreren met de grote spelers. Daarom vormen ze een netwerk met hoofdzetel in Parijs. Omdat de wereld van de bijstand in volle verandering is, was er behoefte aan een nieuwe strategie.

Strategische begeleiding: via Design Thinking naar nieuwe strategie en die op koers houden

Via Design Thinking begeleidde ik I.A.G. bij de totstandkoming van deze nieuwe strategie. Eerst zijn de noden van de individuele organisaties en de verwachtingen van hun klanten in kaart gebracht. Zo ook de bedreigingen en opportuniteiten. Met deze input ging de Supervisory Board onder mijn begeleiding aan de slag om te komen tot een nieuw business model met speerpunten waarop de organisatie zich wil differentiëren. 

Per speerpunt is met enkele stakeholders uit de onderliggende organisaties van I.A.G. gebrainstormd om tot een aantal differentiërende ideeën te komen. Samen met het hoofdkantoor heb ik vervolgens de strategie uitgewerkt, waarna ze aan de aandeelhouders is gepresenteerd. En werd goedgekeurd.

Tot slot is het actieplan voor het eerstkomende jaar tijdens een tweedaags seminarie uitgewerkt, dit tot grote tevredenheid van de Supervisory Board.

 

Strategie ligt op koers

I.A.G. heeft nu een duidelijke strategie waarbij ze zich op 4 pijlers focust. Iedereen in de organisatie werkt volgens deze pijlers. De realisatie van de strategie zit op schema en wordt regelmatig bijgestuurd. Het hoofdkantoor in Parijs, de Supervisory Board en de onderliggende organisaties zijn enthousiast over de vooruitgang. Dit resulteert intussen in een duurzame samenwerking. Momenteel heb ik nog maandelijks een review meeting in Parijs om te kijken of de uitvoering van de strategie op schema zit en te zorgen dat het team bijstuurt waar nodig zodat de strategie op koers blijft.

Zo ervaart  I.A.G de samenwerking

The innovation (creativity/motivation/other) brainstorming programs managed by Dirk De Boe are ideally tailored for all levels within one company. They push each and every staff participating to engage him/herself into a introspective review of its own habits and to question these. Creashock helps people working together to know each other better and this way strengthen the team spirit, hence the company efficiency. Creashock programs are worth the investment as they accelerate the process of change which is an absolute necessity these days.
— Cécile Hermetz, General Manager International Assistance Group

Ook concreet aan de slag met creatieve ideeën?

Laten we afspreken!
Stuur me een e-mail dirk@dirkdeboe.be of bel +32 474 94 94 48